WARTO WIEDZIEĆ

WARTO WIEDZIEĆ    
1 Zakup samochodu Zanim kupisz samochód warto sprawdzić stan techniczny pojazdu
Możesz też zrobić to sam albo u nas!
Sprawdź stan techniczny, historię pojazdu (www.historiapojazdu.gov.pl), rejestr pojazdów kradzionych oraz centralną informację o zastawach rejestrowych.
Wykonaj jazdę próbną!
2 Przegląd Przegląd techniczny samochodu, czyli badanie okresowe należy wykonywać co roku
Inaczej jest w przypadku zakupu nowego samochodu w salonie, wówczas pierwsze badania należy wykonać przed upływem 3 lat od pierwszej rejestracji, a kolejne przed upływem 2 lat od poprzedniego.
3 Klimatyzacja Klimatyzację warto sprawdzać przynajmniej 1 raz w roku przed sezonem letnim, a w szczególności jeżeli jesteś alergikiem lub masz małe dzieci. Wówczas zaleca się serwis klimatyzacji, na który składa się kontrola jej działania, uzupełnienie czynnika, odgrzybianie i dezynfekcja.
Warto pamiętać, że przy niedoborze czynnika może wystąpić awaria najdroższego elementu klimatyzacji, czyli kompresora.
4 Opony Oprócz standardowej wymiany opon na sezon letni i zimowy warto pamiętać o:
- kontroli bieżnika – można to obserwować samemu lub podjechać na kontrolę na SKP – jest to kontrola bezpłatna.
- wymianie opony, jeżeli ma już ponad 10 lat (nawet przy dobrym bieżniku)
- kontroli ciśnienia w oponach – na każdej stacji benzynowej, przy niedoborze lub nadmiarze opona szybciej się zużywa i samochód może więcej spalać.
5 Akumulator Kupując przeciętny akumulator producent daje gwarancję na 2 lata, w praktyce akumulator powinien popracować ok. 5-6 lat
Należy pamiętać, że stary akumulator może doprowadzić do spalenia instalacji elektrycznej.
Ważne jest także zamocowanie akumulatora – zbyt luźno zamocowany akumulator może również doprowadzić do spalenia instalacji elektrycznej.
6 Płyny eksploatacyjne Płyn hamulcowy – wymiana najlepiej co 2 lata, ma on właściwości higroskopijne, czyli pochłania wilgoć z otoczenia, jednak zbyt duża zawartość wody w płynie, obniży temperaturę jego wrzenia, co może doprowadzić do jego zagotowania i zmniejszenia skuteczności hamowania
Płyn chłodniczy – wymiana najlepiej co 2 - 3 lata, warto kupić płyn gotowy, a nie koncentrat, żeby być pewnym jego parametrów
Płyn wspomagania – wymiana najlepiej co kilka lat, wymieniać na taki jaki określa producent, gdyż zastosowanie innego może być kosztowną pomyłką
Płyn do spryskiwaczy – dolewać w miarę potrzeb, zimowy lub letni w zależności od temperatury otoczenia
7 Olej silnikowy Należy wymieniać co przebieg 10000 – 15000 km lub co rok (jeżeli nie zrobimy nawet takiej liczby kilometrów), wyjątkiem jest długodystansowy, który można wymieniać co 30000 km
Stary olej gęstnieje i traci właściwości
WAŻNE: sprawdzaj poziom oleju 1 raz w miesiącu i przed każdą dłuższą podróżą! Dolej w miarę potrzeb taki jaki jest w silniku.